مکان های برتر گردشگری در لرستان
نوشته شده توسط : triptravel

استان لرستان در غرب ایران و در میان رشته کوههای زاگرس قرار دارد ، لرستان نه تنها در ایران بلکه در کل جهان یکی از قدیمی ترین مکانها است.کاوش های باستان شناسی ثابت کرده است که لرستان یکی از قدیمی ترین زیستگاه های بشر است و برنز لرستان (مفراق) این منطقه شهرت جهانی دارد. با توجه به اهمیت تاریخی آن ، تنها استانی است که یک بخش کامل از چهار قسمت موزه ملی ایران به آن اختصاص یافته است. سه قسمت دیگر به دوران پیش از تاریخ ، دوران اسلامی و مهر و سکه اختصاص دارد. لرستان بالاترین میزان بارش را دارا است. از نظر آب و هوایی ، این استان را می توان به سه قسمت تقسیم کرد: مناطق کوهستانی مانند بروجرد ، دورود ، ازنا ، نورآباد و آلیشتر زمستان های سرد و تابستان های معتدل را تجربه می کنند. در منطقه مرکزی ، بهار از اواسط اسفند آغاز می شود و تا اواسط فروردین ادامه دارد. خرم آباد نیز در این منطقه است. با این حال ، مناطق جنوبی مانند پل دختر و پاپی در مسیر جریان هوای گرم خوزستان قرار دارند و تابستان های گرم و زمستان های نسبتاً معتدلی دارند.بلندترین نقطه استان قله اشتوران کوه با 4050 متر است. مناطق کم ارتفاع در جنوبی ترین بخش استان تقریباً 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه غرمایید.

 

خرم آباد

خرم آباد مرکز استان لرستان یکی از مهمترین شهرهای غرب ایران بوده و هست. شهر باستانی خیدالو از زمان تمدن ایلام در هسته اصلی شهر مدرن خرم آباد قرار داشت. شاپورخو است، شهر باستانی خرم آباد ، به دستور شاپور دوم ، دهمین پادشاه ساسانی ، بر روی ویرانه های آن ساخته شد. فلک الافلاک نماد شهر باقی مانده از آن دوره است.این شهر هم اکنون در آزادراه 5 واقع شده است که آزادراه اتصال تهران به بندر امام است و بخشی از کریدور شمال و جنوب است که به این اتصال  اهمیت استراتژیک زیادی می بخشد.جمعیت این شهر عمدتا لر و لک هستند ، اگرچه این دو قومیت با هم ارتباط نزدیک دارند. دارای آب و هوایی معتدل همراه با بارندگی شدید به ویژه در بهار و زمستان است ، که منابع آب زیرزمینی قابل توجهی و چشمه های آب متعدد را در این شهر به وجود می آورد. خرم آباد جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که آن را به مکانی مناسب برای مسافران تبدیل کرده است.

 

قلعه فلک الافلاک

بر روی یک تپه سنگی حاکم بر شهر خرم آباد ، و در نزدیکی رودخانه خرم رود (یا رودخانه خرم آباد) ، قلعه فلک الافلاک (به معنای آسمان آسمان ها) قرار دارد. این سازه با نام های دیگری مانند قلعه دوازده برج ، قلعه شاپورخواست و کاخ اتابکان نیز شناخته می شود ، حدود 1800 سال پیش ساخته شده است و از گذشته های دور نماد خرم آباد قلمداد می شده است.پایه های قلعه واقعی تقریباً 300 در 400 متر  است. ارتفاع کل سازه ، از جمله تپه ، به 40 متر بالاتر از منطقه اطراف می رسد. مساحت قلعه 5300 متر مربع است. به نظر می رسد قلعه فلک الافلاک با سیستم رطوبت گیر باستانی ساخته شده است.پیش از این ، کارشناسان بر این باور بودند که کانالهایی با ارتفاع بیش از 1 متر ، کل منطقه زیر قلعه را می پوشاند و مخفیگاه ساکنان سابق آن است. اما اکنون شواهد قانع کننده ای حاکی از آن است که مهندسان ساسانی برای محافظت از قلعه در برابر تغییر شرایط آب و هوایی و آبهای زیرزمینی ، آن را به دستگاه های رطوبت زدا مجهز کرده اند. قلعه فلک الافلاک از موادی مانند سنگ و چوب ساخته شده است که در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند. به همین دلیل این قلعه در بلندترین نقطه شهر خرم آباد ساخته شده است تا باد بتواند به ساختمان نفوذ کند و پایه های آن را خشک کند.این قلعه به موزه مردم شناسی تبدیل شده است که شواهدی از تاریخ ، فرهنگ و سبک زندگی افراد ساکن در آن منطقه را به نمایش می گذارد.

 

گرداب سنگی

گرداب سنگی ، محلی که گرداب بردینه نامیده می شود ، ساختاری استوانه ای است که از سنگ ساخته شده است همراه با ملات مخلوط ساخته شده از خاک رس و آهک است . این ساختمان که اطراف آن چندین چشمه است ، در نزدیکی غار قومری که غاری مربوط به پیش از تاریخ است واقع شده است.سه دهانه خروجی آن با ابعاد مختلف برای مدیریت آب حاصل از چشمه ها و تأمین آب آشامیدنی شهر باستانی شاپورخواست ساخته شده است. این سازه زمانی برای سهمیه بندی و توزیع آب آشامیدنی و کشاورزی در بین مردم محلی و کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفت.همچنین در این منطقه آسیاب های آبی اجرا می شد که بقایای آنها در مجاورت دره خرم آباد و محل شهر باستان شاپورخواست قابل مشاهده است. قطر سازه 18 متر است و از ارتفاع چشمه های زیر آن به 10.3 متر می رسد.سبک معماری و مصالح به کار رفته در ساخت آن نشان می دهد که قدمت این بنا به دوره ساسانیان برمی گردد. اکنون در مرکز شهر اما در بافت قدیمی شهر باستان واقع شده است. گرداب سنگی در سال 1976 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

 

آبشار بیشه

پایین ایستگاه قطار بیشه در راه آهن شمال به جنوب در نزدیکی خرم آباد ، استان لرستان ، آبشار بیشه نهفته است. بیشه با ارتفاع حدود 48 متر از بالا تا جایی که به زمین می رسد بدون شک یکی از آبشارهای دیدنی ایران است.عرض آن از بالا 20 متر و قبل از پیوستن به رودخانه سزار 10 متر است. این آبشار از چندین چشمه تشکیل شده است که تصویری باشکوه را در مقابل چشم هر مسافری ایجاد می کند.جنگل های بزرگ بلوط روستای بیشه و ایستگاه قطار را احاطه کرده و مناظر زیبا را کامل می کنند. در امتداد آبشار و ایستگاه ، مکان هایی برای استراحت و آلاچیق برای بازدیدکنندگانی که برای گذراندن یک روز در هوای مطبوع منطقه آمده اند ، ساخته شده است. برای اقامت شبانه نیز لژهایی وجود دارد.در 65 کیلومتری خرم آباد ، از طریق جاده آسفالته از شهر می توان به آبشار بیشه رسید. این منطقه چهل و هشتمین اثری بود که در سال 2008 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

مکان های برتر گردشگری در لرستان





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: